Gyöngyszemeink” Nyelvi tehetségműhely bemutatása

Az évek óta alkalmazott jó gyakorlat továbbfejlesztéseként, egy olyan alkotó meseműhelyt hoztunk létre, amelyben cigány irodalmi alkotások, mesék komplex, projektszerű feldolgozásával, minden gyermek, egyenlő esélyt kaphat, a benne rejlő tehetség ígéret kibontakoztatásához. Célunk, hogy a nem roma nemzetiségű gyermekeink is motiváltak legyenek a roma irodalmi alkotások, hagyományok, mesterségek megismerésére. A közös értékek megjelenítésével, és a közös élményekkel, erősödjön a másság elfogadása.
A mesék dramatikus feldolgozása során az interperszonális területek, és a gyermekek intraperszonális területeinek, önfejlesztő, önerősítő, önmegismerő képességeinek fejlesztését fontos feladatunknak tekintjük. Célunk, hogy a beválogatott gyermekek képesek legyenek közös produktumokat létrehozni egy-egy mese feldolgozásával. A szülőket bevonásukkal, szeretnénk megnyerni e nemes cél felé vezető út segítésében.
A differenciálás lehetőségeinek alkalmazása (dramatizálás, bábozás) során a gyermekek egyéni képességének figyelembevételével a kiemelkedő képességek fejlesztése valósul meg.
A gyermekek kiemelkedő képességeinek fejlesztését segítik a mesefeldolgozás során alkalmazott kooperatív módszerek, melyek során a gyermekek sokszínű gazdag fantáziájának, ötleteinek megfelelően, képesek egy-egy meserészletet többféle megjelenítéséhez. A kooperatív tanulás során, sokat profitálnak a közös munkából egymást is segítve. Az élményekre nagy hangsúlyt fektetve, élményeken alapuló foglalkozásokat szervezünk.
Az élménypedagógia módszerével, célunk a tanulási élmény megszerzése. A gyermeki élményvilág kialakulásának megalapozása által a későbbiekben kreatív, alkotó személyiségek bontakozhatnak ki. Cselekvő, tevékeny módon szerzett tapasztalati lehetőségek biztosításával, és a párban tevékenykedtetés során a gyermekek motiváltabbá válnak, több sikerélményhez jutnak. Az ünnepek alkalmával a gyermekek szereplési vágyának, fejlesztésére, a tanult mesék, versek, élvezetes elmondására, az óvodán belüli ünnepköszöntők adnak lehetőséget, amikor a kisebbeknek és a szülőknek kedveskednek a műhely tagjai
Egy-egy meseszereplő, báb vagy díszlet egyéni megtervezésére is lehetőséget kapnak a gyermekek, mely során fantáziájuk, képzeletük, kibontakozik, fejlődik.
A gyermekek fejlődésének egyéni nyomon követése, (kiemelve az anyanyelvi-kommunikációs képességeket) és egy strukturált megfigyelési szempontsor alapján, melyet az 5-6-7 éves gyermekek csoportjában dolgozó kolléga tölt ki, javaslatot tesz azokra a gyermekekre, akik véleménye szerint, részt vehetnek a műhelyfoglalkozásokon. A műhelyvezető további megfigyeléseket végez, egy átlagon felüli, motivációs és kreatív adottságokra épülő koncepcionális szempontsor alapján. A beválogatási szempontsor kiértékelése után azok a gyermekek kerülnek a műhelybe, akik az összesített pontok közül a legjobb nyolc eredményt értek el figyelembe véve a nemek arányát is. Különös figyelmet fordítunk a hátrányos helyzetű, különleges bánásmódot igénylő, roma gyermekek érdeklődésére, motivációjára.
Műhelyvezetők:
Kara Istvánné
óvodapedagógus
Lakatosné Kovács Ibolya
pedagógiai asszisztens